Prima locomotivă cu abur fabricată la Reșița se găsește expusă pe un piedestal, în zona Triaj, într-o interesantă Expoziție în aer liber care mai cuprinde alte ????? locomotive cu abur. În acest an, 2022, Reșița aniversează 150 ani de la fabricarea primei locomotive cu abur (1872), 100 ani de la construirea Fabricii de Locomotive și 50 ani de la inaugurarea „Muzeului” de Locomotive cu abur din Triaj (1972). Am pus ghilimelele deoarece este nu prea este muzeu deși nouă reșițenilor și nu numai, așa ne place să-i spunem.
Despre ultima locomotivă cu abur fabricată în uzinele reșițene s-a documentat prietenul Mihele Bogdan Andrei, un tânăr pasionat de istoria industrială a orașului și care, în perspectiva acestor trei evenimente pe care le vom aniversa la Reșița în 2022, a făcut pe facebook o propunere interesantă:
În acest an, Reșița aniversează 150 ani de la fabricarea primei Locomotive cu Abur de pe teritoriul actual al României, 100 ani de la construirea Fabricii de Locomotive și 50 ani de la inaugurarea Muzeului de Locomotive cu Abur din Triaj.La aniversarea acestor evenimente istorice ale tradiției industriale din Cetatea de foc, considerăm oportun ca Autoritățile Publice Locale, prin Dl. Primar Ioan Popa să întreprindă discuții cu Ministerul Transporturilor și Direcțiunea Căilor Ferate Române pentru readucerea la Reșița a două locomotive cu abur, construite de Uzinele de Fier și Domeniile din Reșița și Combinatul Metalurgic Reșița.
Locomotiva cu abur nr. 230.132
Este prima locomotivă de acest tip din țară, fiind fabricată de Uzinele de Fier și Domeniile din Reșița în anul 1932, cu numărul de fabricație 173.Locomotiva se află într-o stare bună, iar cu câteva investiții minime se poate aduce la Reșița.În prezent, Locomotiva se află în Depoul Ploiești.Locomotiva cu abur nr. 150.282
Este ultima locomotivă cu abur, fabricată la Reșița în anul 1960, de către Combinatul Metalurgic.Locomotiva nu se află într-o stare bună, dar există posibilitatea ca angajații Depoului Ploiești să o recondiționeze și să o repare.În prezent, Locomotiva se află în Depoul Ploiești.Ministerul Transporturilor și Direcțiunea Căilor Ferate Române, pot emite directive pentru recondiționarea, repararea și aducerea la Reșița a celor 2 locomotive, dar pentru aceasta este nevoie că administrația publică locală sa poarte discuții la cel mai înalt nivel.Locomotive cu Abur fabricare la Reșița
Din anul 1872 și până în 1964, la Reșița au fost fabricate 1461 de locomotive, în prezent fiind casate peste 95% dintre ele. Aceeași soartă o vor avea și cele 2 locomotive prezentate mai sus, daca nu se intervine pentru aducerea lor la Reșița.Locomotive realizate la Reșița în perioada anilor 1872 – 1964StEG encartament îngust – 9 buc – 1872 – 1898Locomotive seria 50.000 – 266 buc – 1926 – 1941Locomotive seria 230.000 ( două variante) – 139 buc – 1932 – 1937Locomotive seria 142000 – 36 buc – 1937 – 1939Locomotive seria 131000 – 67 buc – 1939 – 1942Locomotive seria 40000 – 5 buc – 1929Locomotive seria CR ( pentru căile ferate sovietice) – 224 buc – 1946 – 1954Locomotive seria 150000 – 259 – 1946 – 1961Locomotive cu encartament îngust, industriale sau forestiere – 302 – 1934 – 1964Locomotive cu encartament normal industriale – 152 buc – 1952 – 1961Locomotive pentru Vietnam – 2 buc – 1964Total: 1461Mihele Bogdan Andrei, Președinte – Asociația Generală a Românilor Uniți, Reșița
Ar fi interesant ca în „Muzeul” de Locomotive cu abur din Reșița să avem atât prima locomotivă cu abur fabricată aici cât și ultima. Sper doar ca autoritățile locale și județene să se implice, să demareze discuții cu Ministerul Transporturilor și cu CFR-ul ca „să nu piardă acest tren”, pentru că dacă nu se reușește aducerea acestei locomotive acasă are toate condițiile să dispară definitiv.
Cu adevarat uimitor, sa vedem ce se va intampla cu aceste locomotive si ce poate fi facut ca aceste istorii sa nu se piarda in carul de foc al istoriei. Primim cu bucurie recomandarile si sugestiile voastre!