Siguranţa rutieră nu e o glumă
Ca să vă convingeţi că siguranţa rutieră nu e o glumă si că nu vorbesc total aiurea despre acest subiect, am să vă spun că din 1976, de când am obţinut permisul de conducere, nu am avut nici un accident. Asta nu înseamnă că am fost chiar cel mai corect conducător auto pentru că amenzi am mai plătit. Majoritatea au fost pentru depăşirea vitezei în oraş şi asta doar pe porţiuni cu restricţie / limitare la 40 km/oră şi niciodată n-am depăşit cu mai mult de 15 km/ora.
Am mai scris despre siguranţa rutieră acum aproape un an şi acel articol mi-a adus un premiu de la Michelin, premiu care mi-a dat ocazia să petrec două zile şi jumătate la Conacul Archia de lângă Deva, în cadrul evenimentului “#EnjoyHD – Expediţie foto în Instagram”. #EnjoyHD a fost un eveniment organizat de Eventur si Enjoy Diversity, in parteneriat cu Consiliul Judetean Hunedoara, Conacul Archia, Michelin Romania si Autonom Rent-a-Car.
Pe langă vizitarea şi cunoaşterea judeţului Hunedoara, în această mini tabără am avut plăcerea să-l întâlnesc pe Răzvan Diaconu de la Michelin (External Marketing Relations Manager Central and Southern Europe) şi care, în cadrul unui scurt workshop, ţinut în sala de conferinţe de la Conacul Archia , ne-a oferit câteva informaţii interesante despre siguranţa rutieră, despre rolul anvelopei, despre implicarea Michelin în motorsport şi despre conceptul de mobilitate.
Nu vrea să vă plictisesc cu date despre numărul accidentelor (din păcate sîntem în primele locuri în Europa) sau despre cauzele acestora aşa că am să încerc să scriu câte ceva despre importanţa unei presiuni corecte în anvelope. O presiune corectă în roţi asigură o zona de contact optimă între roată şi suprafaţa de rulare iar o presiunea prea mica sau prea mare deformează roata, cum puteţi remarca în imaginea de mai jos şi astfel zona de contact cu solul se micşorează şi scade aderenţa.
Nu vă luaţi după tot felul de „experţi” care vă îndeamnă să mergeţi cu presiune mai mare în roţi spunându-vă că astfel se reduce frecarea şi scade consumul pentru că valorile recomandate de producătorul autoturismului pentru presiunea din roţi nu au fost trecute după ureche. Acele valori sînt obţinute în urma unor calcule laborioase care ţin cont de multe variabile printre care şi greutatea maşinii. Mai multe amănunte despre cum, când şi cu cât trebuie ajustată presiunea în roţi puteţi afla dacă urmariţi clipul realizat de Michelin.
Pata de contact adică zona cu care roata se aşează pe sol este şi aşa destul de mică şi chiar nu trebuie să o mai micşorăm şi noi pentru că riscăm să pierdem mult din aderenţă şi de fapt acea porţiune de anvelopă numită pată de contact ne ţine maşina sau motocicleta lipită de şosea atât în timpul accelerării sau frânării şi mai ales la virajele pe care uneori le luăm cu viteză un pic prea mare. Ca să vedeţi cam prin ce trece o anvelopă în decursul unei zile vă invit să urmariţi clipul următor, pus la dispoziţie de Michelin Romania.
Dacă sînteţi bloggeri şi credeţi că aveţi ceva de spus în domeniul siguranţei rutiere, puteţi să participaţi la un concurs organizat de Parteneriatul Roman de Siguranţa Rutieră GRSP România. Premiul pentru categoria “Blogger” este un iPad mini 16 GB. Regulamentul complet al concursului este disponibil aici. Tot ce aveţi de făcut este să scrieţi un reportaj de minim 200 de cuvinte în legătură cu siguranţa rutieră.
Si uite-asa, mai invatam cate ceva! Spor!
Sunt de acord cu umflatul anvelopelor la presiunea prescrisă și de asta stau lângă tehnician când merg să-mi fac o presiune la roți (cum se zice). Un articol prea bine documentat ca să mă bag la concurs 🙂
Noutati pe care nu le stiam, cand vine vorba de anvelopa la rece si la cald.
Mai invatam cate ceva.
Trebuie sa fii atent la maniacii dupa sosea mai intai.
Un lucru nou invatat si anume ca un pneu incalzit niciodata nu se dezumfla! Un articol pertinent si din care poti trage multe concluzii bune.
Noutati pe care nu le stiam, cand vine vorba de anvelopa la rece si la cald.
Omul cat traieste are de invatat..
Dar cat trebuie sa indice ceasul de la pompa? Care este „cifra optima” , pentru ca pe mine ma cam depasesc..
Cifra depinde de masina, de cauciucuri … nu este o cifra universal valabila.
Pana la urma lumea tre sa inteleaga ca toate campaniile astea se fac pentru siguranta noastra !
foarte tare aceasta idee cu cauciucurile
Lucruri foarte interesante pe care nu le stiam si pe care toata lumea ar trebui sa le stie.
Presiunea marita in cauciucuri provoaca disconfort in timpul condusului. Nu stiu de ce a-i prefera sa bagi aer prea mult in gume.
– Pentru ca nu respecta regulamentul blogului numele a fost editat.
Foarte bun articolul, asa mai invatam si noi anumite chestii referitoare la siguranta noastra si a celorlalti participanti la trafic
Multumim pentru articol, eu propun sa vorbim si despre infrumusetarea masinilor. Daca esti de acord as vrea sa le prezint cititorilor tai noi metode de redecorare a masinii. Fie ca sunt soferite si vor autocolante cu flori colorate sau sunt soferi profesionisti si vor oferta personalizata pentru Autoutilitare.
Pentru ati face reclama pe acest blog foloseste cu incredere formularul de pe pagina Contact.
Siguranta rutiera a fost intotdeauna un topic foarte interesant, pacat ca multi dintre soferii din Romania il ignora. Multumim pentru informatii!
Si eu am mai auzit ideea cu presiunea marita in roti care scade frecarea si poate reduce consumul si sincer m-a pus pe ganduri. M-am lamurit acum.
Interesant post… felicitari!