Fonduri europene disponibile pentru 2023-2027

Fonduri europene în valoare de 300.000 milioane Euro sunt disponibile pentru turism până în anul 2027.  Conform unei știri de televiziune, UE nu mai vrea să ne construim pensiuni, în schimb ne susține financiar să ne dezvoltăm infrastructura de agrement și să ne transformăm patrimoniul în obiective de interes pentru turiști.  

În 2023, se deschid noi linii de finanțare europeană pentru turism. Prin cele opt agenții de dezvoltare regionale se vor aloca peste 3 sute de milioane de euro. Se pune accent pe dezvoltarea infrastructurii turistice. Alte fonduri vor veni prin Ministerul Agriculturii. Conform informațiilor din acest moment, nu se vor mai acorda bani pentru pensiunile din mediul rural. Dar vor fi fonduri de până la două sute de mii de euro pentru restaurante sau pentru activități de genul celor de agrement sau meșteșugărești. Finanțarea nerambursabilă merge până la 65 la sută. Bani sunt, depinde de noi să-i cheltuim până în 2027.

Am văzut la un amic o postare interesantă și de aici gândul că poate se va putea mișca ceva concret și în Caraș-Severin:
Fonduri europene

Fonduri europene pentru NEAGRA 

Oare este posibil ca factorii responsabili: Consiliul Județean Caraș-Severin, Ministerul Transporturilor prin Societatea Feroviară de Turism “S.F.T. – C.F.R.” SA și prin Regionala de Căi Ferate Timișoara, să aplice la aceste fonduri pentru a repara locomotiva cu aburi din seria 50.065 numită NEAGRA ??? După reparare / recondiționare această locomotivă cu aburi ar putea să fie folosită în scop turistic măcar odată pe lună pe traseul Oravița – Anina. 

Neagra – 50.065 – este locomotiva cu abur „parcată” în țarcul din gara Oravița. Este o locomotivă din seria 50.000 de tip E-h2 (s-au achiziționat 80 bucati). A fost produsă de StEG în Austria la celebrele uzine Wiener Lokomotivfabriks AG. Floridsdorf în anul 1921 și are nr. de fabricație 4498. E o locomotivă cu abur cu cinci osii motoare folosită de reţeaua C.F.R. în special pe liniile grele de munte. Este una din puţinele locomotive pe care le-a avut în dotare C.F.R. care putea circula pe linii cu o rază a curbei mai mică de 120 m. 

Fonduri europene pentru Semeringul Bănățean 

Dacă din partea celor responsabili ar exista implicare poate că s-ar putea obține fonduri europene chiar și pentru repararea liniei ferate Oravița-Anina, adică a Semeringului Bănățean. Despre Semeringul Bănățean am scris de mai multe ori, mai ales atunci când CFR-ul se străduia să închidă această linie.  

Calea ferată care leagă Oraviţa de Anina, inaugurată în 15 Decembrie 1863,  este prima cale ferată montană, de ecartament normal, de pe teritoriul României şi asta chiar dacă atunci când a fost construită şi dată în exploatare, Banatul aparţinea de imperiul Austro-Ungar. Am subliniat cuvântul montană pentru că au fost şi alte căi ferate construite şi date în folosinţă dar care nu se încadrau la specificul montan – cum este calea ferată Oraviţa – Bazias, cu o lungime de 62,5 km, realizată încă din anii 1847-1854.

De-a lungul traseului Oraviţa-Anina, în lungime de 33,4 km sunt 7 gări, 14 tuneluri ( cu o lungime totală de 2084 m) şi 10 viaducte (cu o lungime totală de 843 m). Diferenţa de nivel este de 340 m. Cel mai lung tunel este de 660 m în zona garii Gârlişte, iar cel mai înalt viaduct are 37  m, este în zona Jitin şi cred că e unul din cele mai înalte viaducte de cale ferată de la noi din ţară. Din anul 2004 această linie ferată este declarată monument istoric de interes general, grupa A, având codul în Lista Monumentelor Istorice 2004 CS-II-a-A-10949.02. 

Dacă costurile sunt prea mari pentru repararea întregului traseu al Semeringului Bănățean (sau nu se încadrează în specificul acestor fonduri europene) poate că se va găsi o rezolvare pentru ca locomotiva cu aburi din seria 50.000, „NEAGRA” să fie reparată și recondiționată pentru că ar asigura un flux de turiști și mai mare decât acum. 

Fonduri europene pentru NEAGRA

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.