Locomotiva PRINCIPESA ELENA

Locomotiva Principesa Elena 

După cum am scris şi în acest articol, în Reşiţa a fost reamenajat şi reinaugurat Muzeul de locomotive cu abur – cel mai mare muzeu tehnic în aer liber din Europa. Pentru manifestările prilejuite de transformarea expoziţiei permanente de locomotive, în muzeu cu acte în regulă, Fundaţia UDR a desfăşurat o amplă campanie media sub genericul 1-40-140, adică 140 de la fabricarea primei locomotive cu abur la U.D.R. (Uzinele de Fier şi Domeneniile Reşiţa)  şi 40 de ani de la inaugurarea expoziţiei permanente de locomotive cu abur,  conţinând 16 piese reprezentative ale perioadei de fabricaţie 1872-1960.

Despre istoricul primei locomotive cu abur şi despre manifestările din 16 Septembrie 2012, prilejuite de reinaugurarea muzeului, am scris în articolul amintit mai sus iar acum o să aduc în atenţia dvs. o altă piesă de rezistenţă existentă în acest minunat muzeu şi anume locomotiva 704.402 botezată Principesa Elena.  Această locomotivă de cale ferată îngustă, este fabricata pe un ecartament de 760 mm, o greutate în serviciu de 22 tone și o putere de 220 CP şi este sora mai mica a locomotivei Principele Carol (704.401) – care din pacate a fost casată în anul 1970.

Aceste două locomotive de cale ferată îngustă – primele ale seriei 700 –  au fost folosite pe căile ferate forestiere din zonele Oraviţa şi Anina. Cele doua au fost primele locomotive cu abur supraîncălzit, fabricate în România, de Uzinele de Fier şi Domeniile Reşiţa. Locomotiva Principesa Elena şi-a găsit, în anul 1972,  un binemeritat loc pe unul din soclurile expoziţiei în aer liber din Zona Triaj a Reşiţei.

Principesa Elena poate fi vazută în dreapta locomotivei Resicza (prima locomotiva cu abur construita la Reşiţa). Dacă la constituirea expoziţiei permanente de locomotive cu abur (în anul 1972) i s-a rezervat acest loc din considerente mai curând practice – fiind mai ușoară, a putut fi ridicată cu macaraua – în momentul de față putem spune că a fost vorba de o coincidență fericită, ținând cont de importanța ei în ansamblul de monumente istorice care constituie patrimoniul celui mai mare muzeu tehnic în aer liber din Europa. În septembrie 2012, la data inaugurării Muzeului de Locomotive cu Abur Reșița, locomotiva 704.402 și-a redobândit numele și numărul de circulație inițiale.

Odată cu transformarea expoziţiei permanente de locomotive cu abur în Muzeu, Fundaţia UDR a amplasat multe panouri indicatoare  (cu noua siglă a muzeului) la principalele intrări din oraş. Poate cu timpul se va rezolva şi conexiunea wireless la intermet pentru că eu de câte ori am încercat să mă conectez nu am prea reuşit … sau dacă nu este posibil acest lucru măcar  să fie îndepărtate panourile care anunţă disponibilitatea conexiunii wireless în zona muzeului pentru a nu mai vedea turiştii plimbandu-se aiurea cu smartphon-ul sau tableta şi încercând în zadar să prindă o conexiune.

Fiecare dintre cele 16 piese ale colecţiei Muzeului de Locomotive cu Abur din Reşiţa are o poveste a ei, mai mult sau mai puţin spectaculoasă şi poate că voi mai reveni cu informaţii interesante despre unele din exponatele muzeului aşa cum este şi acest articol despre locomotiva Principesa Elena.

Latest Comments

  1. Natural 7 mai 2013
    • D-Petre 7 mai 2013
  2. cotos 7 mai 2013
  3. Alexandra 7 mai 2013
  4. Centurion 7 mai 2013
  5. Ana- 8 mai 2013
  6. eliza 8 mai 2013
    • Ionut 10 mai 2013
  7. ice4you 13 mai 2013
    • D-Petre 14 mai 2013
  8. mihaela 29 mai 2013