După cum am scris şi în acest articol, în Reşiţa a fost reamenajat şi reinaugurat Muzeul de locomotive cu abur – cel mai mare muzeu tehnic în aer liber din Europa. Pentru manifestările prilejuite de transformarea expoziţiei permanente de locomotive, în muzeu cu acte în regulă, Fundaţia UDR a desfăşurat o amplă campanie media sub genericul 1-40-140, adică 140 de la fabricarea primei locomotive cu abur la U.D.R. (Uzinele de Fier şi Domeneniile Reşiţa) şi 40 de ani de la inaugurarea expoziţiei permanente de locomotive cu abur, conţinând 16 piese reprezentative ale perioadei de fabricaţie 1872-1960.
Despre istoricul primei locomotive cu abur şi despre manifestările din 16 Septembrie 2012, prilejuite de reinaugurarea muzeului, am scris în articolul amintit mai sus iar acum o să aduc în atenţia dvs. o altă piesă de rezistenţă existentă în acest minunat muzeu şi anume locomotiva 704.402 botezată Principesa Elena. Această locomotivă de cale ferată îngustă, este fabricata pe un ecartament de 760 mm, o greutate în serviciu de 22 tone și o putere de 220 CP şi este sora mai mica a locomotivei Principele Carol (704.401) – care din pacate a fost casată în anul 1970.
Aceste două locomotive de cale ferată îngustă – primele ale seriei 700 – au fost folosite pe căile ferate forestiere din zonele Oraviţa şi Anina. Cele doua au fost primele locomotive cu abur supraîncălzit, fabricate în România, de Uzinele de Fier şi Domeniile Reşiţa. Locomotiva Principesa Elena şi-a găsit, în anul 1972, un binemeritat loc pe unul din soclurile expoziţiei în aer liber din Zona Triaj a Reşiţei.
Principesa Elena poate fi vazută în dreapta locomotivei Resicza (prima locomotiva cu abur construita la Reşiţa). Dacă la constituirea expoziţiei permanente de locomotive cu abur (în anul 1972) i s-a rezervat acest loc din considerente mai curând practice – fiind mai ușoară, a putut fi ridicată cu macaraua – în momentul de față putem spune că a fost vorba de o coincidență fericită, ținând cont de importanța ei în ansamblul de monumente istorice care constituie patrimoniul celui mai mare muzeu tehnic în aer liber din Europa. În septembrie 2012, la data inaugurării Muzeului de Locomotive cu Abur Reșița, locomotiva 704.402 și-a redobândit numele și numărul de circulație inițiale.
Odată cu transformarea expoziţiei permanente de locomotive cu abur în Muzeu, Fundaţia UDR a amplasat multe panouri indicatoare (cu noua siglă a muzeului) la principalele intrări din oraş. Poate cu timpul se va rezolva şi conexiunea wireless la intermet pentru că eu de câte ori am încercat să mă conectez nu am prea reuşit … sau dacă nu este posibil acest lucru măcar să fie îndepărtate panourile care anunţă disponibilitatea conexiunii wireless în zona muzeului pentru a nu mai vedea turiştii plimbandu-se aiurea cu smartphon-ul sau tableta şi încercând în zadar să prindă o conexiune.
Am vazut si eu indicatoarele cand am fost la Resita. Daca aveam mai mult timp chiar as fi vrut sa vizitez muzeul. Dar cine stie, poate mai ajung si atunci nu-l mai ratez. Spor!
Ai trecut de doua ori pe langa el … si atunci cand ai venit si atunci cand ai plecat 🙂
Mereu am fost fascinat de trenuri. Le-am folosti asa de mult in viata de pana acum, insa de cand cu masina am renuntat. Dar un muzeu de asemenea anvergura chiar mi-as dori sa vizitez. In special ca nu am mai fost la Resita de ceva vreme, un oras care mereu mi-a fost pe plac.
Sună tare interesant. Sper să am ocazia să vizitez şi eu muzeul.
Ca resitean intotdeauna m-am mandrit cu valorile orasului, la fel cu locurile pitoresti dimprejurul orasului. Din pacate, cam totul, inclusiv (sau mai ales) muzeul reprezinta doar o amprenta a unei glorii demult trecute… care nu prea cred ca se va intoarce vreodata, da’ cine stie, poate… orasul va redeveni ce-a fost odata, n-am curajul sa sper ca… si mai mult de atat (oricum am chiar in prima parte am fost prea optimist)
ce nume pentru o locomotiva, clar e o adevarata diva 🙂
Ma asteptam sa aibe mai multi cai putere.
E foarte veche, altii erau indicatorii la acea vreme, nu numarul de cai putere.
N-am reusit sa mai ajung in zona de foarte mult timp, eu ma aflu pe alte meleaguri. Oricum, la prima vizita, clar voi vizita si acest monument pentru ca e ceva unic.
Oare am inteles eu bine? Esti din Resita? 🙂 Daca nu o sa iti fie cu suparare … candva … vara asta sper sa ajung in Resita … mai ales pentru muzeul feroviar de acolo. Poate ca in felul asta … vom avea ocazia sa bem un suc 😉
Da, sunt din Resita si mi-ar face mare placere sa ne intalnim la un pahar de vorba. Doar anunta din timp vizita ca sa-mi pot adapta programul.
acelasi tip de locomotive sunt si la Viseu, unde poti sa faci o plimbare cu Mocanita